Contactați-ne:
Limba:

Evoluția profesiilor din BTP - către șantierul conectat

hitech-tous-les-etages_620x350

Un articol de STEVE CARPENTIER despre Terasament și cariere referitor la integrarea noilor tehnologii în profesiile din BTP.

Cine a spus că profesiile din BTP sunt incapabile de inovații?Având în vedere apariția unei multitudini de tehnologii noi într-un sector considerat conservator în mod tradițional, acest vechi refren nu mai este de actualitate.În zilele noastre, șantierele de construcții conectate sunt pretutindeni, iar uneltele sunt din ce în ce mai fiabile și mai ușor de utilizat.

  Este o tendință care nu greșește: salonul Intermat 2018 care va avea loc în luna aprilie viitoare va întâmpina patru spații noi dedicate în întregime noilor tehnologii.„Sate” ștampilate „Construcție Tech 100%”, „Smart Road”, „Building Smart” și „Demolare și reciclare”.Spațiile botezate cu nume care rezumă bine toate segmentele afectate de invazia hi-tech în profesiile din BTP și care dau „tonul” marilor saloane internaționale din construcții. Salonul parizian a acordat recent premiile tradiționale de inovație și care sunt un adevărat „booster” pentru companiile laureate.La categoria argint, premiul a fost acordat societății Drone Volt pentru drona Hercules 10 Spray din categoria „Material pentru șantier, utilaj și echipament ”.Acest utilaj zburător destinat pulverizării produselor lichide în sectorul BTP face posibilă diminuarea desfășurării de material și a riscului uman aferent intervențiilor la înălțime.  Drone, sisteme de cântărire inteligente, gestionarea flotei, sisteme de ghidare a utilajelor, mentenanță la distanță: lista cu soluțiile disponibile este lungă pe șantierele de terasamente. Implicarea este totală: producătorii cu montajul în fabrică, utilizatorii cu cerințe din ce în ce mai mari, în special în ceea ce privește ergonomia sistemelor încorporate, dar și clienți care văd în Hi-tech un mijloc de a câștiga în productivitate și, astfel, să reducă timpul de finalizare al proiectelor. Cu toate acestea, în terasamente nu trebuie decât să mutăm pământ. Da, însă nu doar atât: cerința este să îl mutăm mai precis și mai repede.

 Excavatorul în prima linie

Firma Sumitomo a înțeles perfect să producă materiale de șantier: firma Trimble tocmai a fost aleasă de producătorul japonez de excavatoare hidraulice pentru a echipa, în fabrică, mașinile sale cu sisteme de ghidare a utilajelor. Societatea japoneză ale cărei produse nu sunt încă distribuite în Europa, a optat direct pentru noua platformă  Earthworks  care a fost lansată în luna mai a anului trecut pe piața franceză. Dezvoltată de Trimble, această aplicație este mai intuitivă și mai ușor de utilizat datorită unei interfețe de utilizator îmbunătățite. Conceput în strânsă colaborare cu operatorii utilajelor de pe șantier, software-ul permite transferul automat al datelor între utilaj și birou, astfel încât operatorul are întotdeauna cel mai recent proiect conceput de către geometrul proiectant. Trimble, unul dintre liderii cu soluții de ghidare a utilajelor Topcon și Scanlaser, a cucerit deja un alt producător din țara soarelui răsare, Kobelco. Cu o poziționare excelentă în dezvoltarea utilajelor hibride, acesta a integrat în urmă cu câteva luni platforma de ghidare 3D pe excavatoarele sale SK210LC-9.Mașini comercializate de la începutul anului 2014, dar care au parte de o a doua tinerețe cu un upgrade Hi-Tech. Pentru că acolo se află miza ghidării utilajelor: în versatilitatea și simplitatea sa de utilizare într-un sector care, uneori, este reticent în a accepta inovațiile.

 Creează noul din vechi

Cu toate acestea, noțiunea de ghidare a utilajelor nu este nicidecum recentă. Primele sisteme de asistență la condus au apărut încă din anii ’70 cu laserul care permitea o poziționare bidimensională a mașinii, și anume, altimetria și adâncimea. O soluție limitată în absența poziționării în Z, dar care a cunoscut un succes real până la mijlocul anilor 2000.Trecerea la o poziționare generală în XYZ, sistemul 3D de astăzi, va trebui să aștepte lansarea noilor tehnologii pentru a decola cu adevărat, în special triangularea prin cameră sau radio, sau prin laser și coduri de bare. Inovații care au permis dezvoltarea cu mare viteză a V 3D, atât prin ghidare optică, cât și prin satelit.„Echipamentul pentru sistemul de ghidare a grederelor și buldozerelor s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, comparativ cu numărul de mașini vândute, pentru a ajunge astăzi la un nivel bun de maturitate, confirmă Freddy Rospars, directorul general de la Sitech France, distribuitorul soluțiilor Trimble. În prezent, 90% din gredere și 70% din buldozere sunt echipate cu soluții 2D sau 3D.Asamblarea din fabrică a buldozerelor este principala tendință actuală, în timp ce grederele continuă să rămână în urmă pe acest segment al preasamblării. Piața excavatoarelor de la 15 la 75 t înregistrează o întârziere, deoarece doar 15% din cele 800 de mașini vândute în Franța în fiecare an beneficiază de un montaj în fabrică a soluțiilor de ghidare. Dar este sectorul care accelerează cel mai mult, așa cum se întâmplă deja în Germania, în care anul acesta au fost echipate 300 de excavatoare, față de puțin peste o sută în Franța”.Sitech France, care a realizat o asociere în participație cu Caterpillar în urmă cu un deceniu pentru a dezvolta soluții de ghidare, mizează pe generalizarea asamblării în fabrică în următorii zece ani. Întreprinderea care și-a dublat cifra de afaceri în 10 ani, și care anul acesta a înregistrat o creștere de 15%, nu doar datorită producătorilor mari, ci și clienților noi care reprezintă peste un sfert din registrul de comenzi, mizează pe uneltele complementare pentru a face ca piața să explodeze. Transferul la distanță a proiectelor în 3D, utilizarea sistemelor Android, cuceresc din ce în ce mai mult teren. Îmbunătățiri care își ating cu precizie scopul atunci când aceste sisteme au apărut într-o perioadă de declin a activității de construcție și de reducere a fondurilor bugetare alocate pentru șantiere.

 Montajul din fabrică la cotă

În prezent, tot mai mulți producători de materiale propun sisteme de ghidare integrate, montate în fabrică sau opționale. Un salt tehnologic care a permis democratizarea utilizărilor cu o argumentație solidă pentru a convinge: sistemele de asistență cresc productivitatea mașinii și a operatorului de utilaje și permit o precizie de neegalat în desfășurarea lucrării. În mod concret, sistemele de ghidare a utilajelor, care reprezintă echivalentul sistemului de informații de la bord, au avantaje imediate și precise: fac posibilă indicarea în cabină a cotelor care trebuie realizate și poziționarea utilajului în funcție de proiecții, indică operatorului utilajului cota care trebuie respectată, ceea ce face posibilă renunțarea la instalarea manuală a picheților de către un muncitor manual sau de către un geometru. În definitiv, în unele cazuri, atunci când cutia hidraulică este în interfață cu sistemul, poate controla direct poziția lamei. Controlul uneltelor, o valoare adăugată apreciată de Caterpillar, care a lansat în aprilie 2016 propria tehnologie de ghidare a utilajelor.Denumirea acesteia: Cat Grade cu Assist. Realizarea sa: excavatorul hidraulic. Funcția sa: asistență la conducerea utilajelor cu comandă de nivelare semi-autonomă. Mai exact, ajustările de nivelare care sunt în general efectuate de operator folosind comenzi manuale sunt acum automatizate. Acest sistem permite reglarea automată în sus și în jos a săgeții, ieșirea și revenirea cupei pentru a asigura o nivelare constantă. Proiectată inițial pentru excavatorul 323 Cat, această soluție de înaltă tehnologie este, din luna aprilie, disponibilă „franco fabrică” pentru excavatoarele Cat 313F, 330 F și 336F XE. Tehnologia permite funcționarea în 2D, dar și în 3D cu Cat Grade 3D.Dezvoltată cu Trimble, această caracteristică este disponibilă prin opțiunea  AccuGrade.Caterpillar, care a îmbrățișat conceptul de șantier conectat și de automatizare, a lansat pe de altă parte, în luna martie, comanda de refulare de la distanță. Denumită Cat Connect Command, aceasta permite tractoarelor D8T ale constructorului să fie controlate de la distanță. Obiectivul este acela de a crește siguranța operatorului de utilaje în medii restrânse, în special în pantele abrupte sau pe suprafețe instabile. Consola portabilă amplasată în câmpul vizual al operatorului și care poate să fie amplasată la o distanță de 400 m de la locul de intervenție, asigură ghidarea de la distanță.

 Soluții simple de implementat

La Caterpillar, toate excavatoarele de la 12 t la 90 t sunt echipate cu sisteme 3 D mai mult sau mai puțin sofisticate.„Integrarea sistemelor în mașinile noastre este o tendință din ce în ce mai răspândită, explică Sébastien Thiery, responsabil cu aplicațiile de tehnologii noi de la Caterpillar. Majoritatea buldozerelor din seria noastră și în special D6 N, care reprezintă cea mai mare parte a pieței franceze din categoria sa, sunt echipate.D10 și D11 destinate, în principal, sectorului minier rămân deocamdată neechipate, dar de la D3 la D10, flota noastră completă este echipată cu sisteme de ghidare 2D sau 3D opționale sau montate în fabrică. Acesta este, de asemenea, cazul excavatoarelor pe șenile de până la 20 t care sunt echipate în 2D de serie și au opțional Cat Grade Assist. Marea evoluție a acestor produse se referă la interfața utilizatorului. În general, toate aceste noi tehnologii au rolul de a ajuta operatorul mai degrabă decât de a-l înlocui”.Un principiu dezvoltat, de asemenea, de societatea Bridgin cu produsul său de ghidare a excavatorului și a cupei, l’Idig. Avantajul acestuia: facilitarea de instalare deoarece instalarea sa se realizează fără cablu, iar senzorul său este reîncărcabil prin intermediul panoului solar. Se instalează ca un GPS auto. În cabina sa, șoferul excavatorului are un ecran tactil pentru a introduce parametrii de lucru și un indicator luminos care îl avertizează atunci când dinții cupei ating adâncimea și distanța dorită. Sistemul de calcul se bazează pe senzori electronici de unghi poziționați pe brațele excavatorului, senzori care calculează instantaneu poziția exactă a dinților cupei. Datele sunt transmise prin radio, ceea ce face posibilă înlăturarea cablurilor care este posibil să fie smulse în timpul manevrelor. De asemenea, sistemul este transferabil de la o mașină la alta în câteva minute.

Buldozerul, mașina competentă 

În ceea ce îl privește pe producătorul Komatsu, acesta nu a fost lăsat în urmă, întrucât și-a dezvoltat sistemul inteligent de control IMC disponibil pe excavatorul PC 210LCI și pe gama de buldozere pe șenile D61i.Buldozerul său D61i-24 este echipat în serie cu un sistem 3D pentru ghidare și poziționare prin satelit instalat în fabrică. Componentele opționale ale comenzilor utilajului care într-o situație clasică, sunt montate pe lamă, sunt acum înlocuite de o antenă GNSS (Global navigation satellite system) montată pe acoperișul cabinei, o unitate inerțială îmbunătățită și cricuri hidraulice pentru detectarea cursei, montate toate în fabrică. Acest buldozer poate efectua lucrări de terasare în modul automat. Pe șantier, sistemul de control al lamei monitorizează sarcina pe lamă și corectează ridicarea acesteia pentru a minimiza derapajele lanțului. Antena satelit de pe acoperișul cabinei permite colectarea datelor referitoare la suprafață în timp real prin măsurarea altitudinilor reale. Franța, care se află încă în urma țărilor nordice, unde aproximativ 10% din ansamblul mașinilor din parc sunt echipate cu soluții de ghidare a utilajelor, rămâne o piață promițătoare, cu perspective mari de creștere. Dovada: segmentul compactoarelor și finisoarelor rutiere manifestă un interes deosebit pentru sistemele de asistență pentru operatori. Exemplu:Volvo are în prezent un sistem de monitorizare în timp real și asistență pentru ghidare la compactare. Denumit „asistență la compactare de sol” (Compact Assist for Soil), acesta este în concordanță cu celelalte produse ale sale, aflate în curs de pregătire și destinate compactorului rutier: sistemul inteligent de compactare și sistemul de densitate în direct a asfaltului, două soluții utilizate pentru a ajusta mai bine, în mod direct de la cabină nivelurile de asfalt implementate. Soluții care vor fi disponibile doar pe compactoarele Volvo. Lansarea oficială, în urmă cu un an, a sistemului de asistență DIG Assist pentru excavatoare și a sistemului de asistență Load Assist pentru încărcătoare, două instrumente marca Volvo de asistență la conducerea utilajelor, este în concordanță cu această cursă contra cronometru din domeniul tehnic și tehnologic pe care o conduce marca suedeză. Comercializarea sistemului de asistență la excavare Dig Assist a debutat în Statele Unite în luna august a anului trecut.Acest instrument permite operatorului să vizualizeze în timp real pe ecranul său de control poziția excavatorului în raport cu cotele introduse anterior. Același ecran îi oferă și informații despre progresul exact al lucrării avertizându-l atunci când este atins obiectivul de excavație. Sunt posibile patru vizualizări simultane ale mașinii, iar o cameră bird eye de 360 ° garantează vizualizarea utilajului și împrejurimile imediate ale acestuia. Dar cel mai mult se află cu siguranță aici: operatorul este capabil datorită funcției „design pe șantier” (  In-Field Design Functionality) să actualizeze direct cotele din cabina sa, fără a apela la serviciile unui muncitor manual sau ale unui geometru.

 Cântărire ușoară și precisă

O altă tendință de bază care se regăsește atât în lucrările de terasare, cât și în cariere: așa-numita „cântărire inteligentă”.Trimble a lansat mai multe soluții în ultimele luni: Loadrite L-3180 pentru încărcătoare, Loadrite H-2250, un sistem de monitorizare a autobasculante lansat recent la începutul lunii septembrie și în final X2350, un sistem integrat de cântărire pentru excavatoarele hidraulice, care crește productivitatea încărcăturii.L-3180 include indicatori de performanță în cabină care ajută operatorul să monitorizeze obiectivele zilnice. S-a adăugat un dispozitiv de localizare GPS pentru încărcături cu scopul de a identifica performanțele încărcătoarelor pe zona de lucru.În definitiv, acesta include o funcție nouă, „e-Tickets”, care permite trimiterea automată și imediată a biletelor de cântărire prin e-mail (șofer de camion, client sau diriginte de șantier de destinație). Cu ajutorul senzorilor de unghi cu axe multiple Trimble, noul Loadrite L-3180 măsoară în permanență înclinarea șasiului încărcătorului, comparativ cu poziția brațelor de ridicare. Inteligența artificială a sistemului permite astfel o adaptare mai bună la mediul de lucru și compensarea limitelor sale. Receptorul GPS este conectat la suita de software Loadrite Insight HQ, iar rapoartele sunt generate automat pentru ca la sfârșitul zilei să fie identificate  cantitățile, zona și timpul petrecut de fiecare mașină. Prezentarea este lipsită de claritate. Loadrite H-2250 afișează în format mare: s-a terminat numărătoarea manuală!Un lucru este cert, această soluție permite realizarea în timp real a unor rapoarte automate privind productivitatea și performanța autobasculantelor. Principiu: sistemul furnizează totaluri precise de transport care înlocuiesc foile de pontaj și estimările de producție. Aceste rapoarte permit identificarea mai eficientă a mișcărilor ineficiente de materiale.Rapoartele referitoare la timpul ciclurilor indică activitatea camioanelor, durata de încărcare, durata de transport și timpul de așteptare. În cele din urmă, ultima soluție Trimple, loadrite X2350 care cântărește materialul care se află în cupă, iar apoi afișează sarcina pe un monitor situat în cabină. Este de menționat faptul că, producătorul Liebherr a implementat un program cu distribuitorii săi pentru montarea în fabrică a sistemului de cântărire X2350.Denumit „Liebherr-Loadrite Ready”, acesta vizează excavatoarele pe șenile de la R936 la R980.

 Ecrane ludice

O altă întreprindere, o altă soluție de cântărire: Loadmaster alpha 100,  Loadex 100 și software-ul Isosync de la RDS Technology (o filială a Topcon), un pachet de soluții de gestionare a datelor de producție pentru aplicațiile de cariere și puțuri de pietriș. Obiectiv: creșterea eficienței operațiunii de încărcare, de dozare, de amestecare și de mișcare a stocului. Isosync permite operatorului excavatorului să transfere direct informații despre volumele de materiale încărcate către un birou aflat la distanță (de exemplu, de la față locului la concasorul primar).Acesta permite, de asemenea, trimiterea sarcinilor prin intermediul sistemului de cântărire integrat Loadmaster Alpha 100 în timp real, de la biroul de la distanță, utilizând GPS / 3G / Wi-Fi și preluarea informațiilor de încărcare rezultate. Atunci când camioanele clienților ajung pe șantier, operatorul încărcătorului dispune de o vizibilitate imediată a informațiilor care se folosesc, pe ecranul de sunet Loadmaster Alpha 100.Văzând ecranul, acesta știe care este produsul pe care trebuie să îl încarce, ce cantitate de produs trebuie să obțină, câte tone sau kilograme de produs trebuie să încarce și placa de înmatriculare a camionului în care urmează să fie încărcat produsul. De asemenea, acesta cunoaște clientul la care va fi livrat produsul. Gestionarul șantierului vede, de asemenea,ecranul operatorului din afara vehiculului, folosind aplicația iSOSYNC de pe dispozitivul său mobil. În timp ce operatorul încarcă camionul, ecranul îi indică greutatea produsului încărcat, obiectivul rămas și numărul de găleți. Funcția „tip-off” îi permite să reducă volumul cupei finale până când obține exact cantitatea necesară, astfel încât camionul să fie încărcat cu exactitate prima dată. Și în acest caz, precum și pentru toate noile tehnologii care intră în vigoare în sectorul BTP, totul este cât se poate de simplu.

Punct de vedere. Benjamin Hugonet, director comercial Airware EMEA.

Transformarea digitală pe șantiere: o revoluție demnă de luat în considerare”. 

Tehnologia cu drone devine omniprezentă pe șantiere. Însă carierele, minele sau șantierele de construcție evoluează în ritm diferit. Din 2013 s-a produs o schimbare reală a utilizărilor și se disting 4 categorii principale de companii care folosesc această tehnologie cu drone: de la utilizatorii simpli la cei mai experimentați, de la cei aflați în tranziție de la exploatare la activitatea globală.  Motivația principală pentru aceste companii, care reprezintă 40% din piață, este simplă: reducerea costurilor. Implementarea se face la scară redusă prin sub-contractarea zborurilor către un operator de drone. Inițiativa își propune să reducă timpul și costul de achiziție a tradiționalei colectări de date topografice. Astfel, aceste întreprinderi fac achiziții de drone în fiecare trimestru sau în fiecare an, concentrându-se asupra zonelor delimitate, cum ar fi volumele de materiale extrase într-o zonă de depozitare. Informațiile colectate sunt identice cu cele colectate folosind metodele de topografie tradiționale, însă sunt obținute mai rapid și mai sigur. În unele cazuri, acest lucru implică reduceri de costuri. Cu toate acestea, de aceste îmbunătățiri nu beneficiază decât doar câțiva angajați ai locației, cu un potențial tehnologic neexploatat. Unii responsabili de șantier vor stabili misiuni de zbor pentru drone având un obiectiv mult mai larg decât simpla economie financiară. Acesta este adesea rezultatul frustrării legate de calitatea datelor, timpul și costurile inerente colectării și evaluării acestora.

 Regândirea proceselor de organizare internă

Aceste inițiative sunt deseori concepute pentru a îmbunătăți releveele și pentru a automatiza rapoartele. Zborurile se derulează trimestrial sau lunar, pe întreaga locație, pentru o înțelegere completă a operațiunilor. Această abordare globală valorifică activitatea topografului, a gestionarului locației și a contabilității.30% dintre locații corespund acestei categorii,de exemplu, marile întreprinderi BTP din Franța. Companiile deosebit de inovatoare consideră că tehnologia cu drone este o oportunitate de a crea procese noi mai eficiente în cadrul organizației acestora (sunt vizate 20% dintre locații).Acestea lansează un proiect care are ambiția de a îmbunătăți colaborarea dintre angajații aflați în locație și în birouri, precum și eficiența mașinilor acestora. Este de așteptat ca acest lucru să îmbunătățească rezultatele financiare. Adoptarea soluțiilor cu drone trebuie să permită tuturor colaboratorilor să interacționeze între ei, fie că sunt interni sau externi: manageri de proiect SIG, directori tehnici, responsabili de securitate, contabilitate. Astfel de proiecte fac posibilă concentrarea procesului de luare a deciziilor asupra datelor cu drone disponibile online, ceea ce va îmbunătăți ulterior productivitatea mai multor servicii în mod simultan. Desfășurarea acestor activități la scară mare este crucială, provocarea care se impune aici este complexitatea organizației și a proceselor interne care necesită restructurare.

Credit:T&C Găsiți acest articol despre CAYOLA CONSTRUCTION