Contactați-ne:
Limba:

Terasament și cariere

remblais-rien-perd-tout-transforme_620x350

Articol de Steve Carpentier cu privire la soluțiile SITECH și Arkance Optimum desfășurate în cadrul unui șantier RCM

La Moissy-Cramayel din departamentul Seine-et-Marne, lucrările de terasament a bazinelor de compensare sunt monitorizate prin releveul cu drone.Împreună cu sistemele de ghidare a utilajelor, această fotografie în timp real care surprinde progresul lucrărilor reprezintă o economie de timp prețios pentru echipele care se află pe teren. Obiectivul șantierului: valorificarea la fața locului a 100% dintre materialele excavate. 

Construirea a trei bazine de compensare, având în total 300.000 m3, pentru a regla fluxul de apă și revărsarea prin asanare, în caz de furtună, este un caz clasic care prezintă un interes deosebit din punct de vedere al utilizării noilor tehnologii în sectorul terasamentelor și valorificării materialelor. Întrucât EPA Sénart, beneficiarul lucrărilor, nu dorea să construiască doar niște simple recipiente acvifere: era necesar ca acestea să fie introduse și în mediul lor. Pe scurt: pe de o parte cei 350.000 m3 de pământ terasat să fie reutilizat în locația respectivă, însă în plus, să fie sub formă unor merloane peisagere. Este necesar să treacă cincisprezece ani pentru ca proiectul unei mici păduri plantate de la zero să prindă contur. O dublă provocare este aceea ca pământul să nu iasă în afara șantierului și să nu fie deranjant pentru privitori. Cu un ritm estimat la peste 4000 m3/zi, s-a obținut un beneficiu dublu: utilizarea unei părți a sistemelor de ghidare a utilajelor GPS, iar pe de altă parte, releveul progresului înregistrat pe șantier datorită zborului efectuat de drone. Pe lângă șantierul de terasamente, a fost încredințat companiei Routes & Chantiers Modernes (RCM) lotul VRD cu instalarea a 1500 de metri liniari de țevi cu diametrul de 400 până la 1200, cu ferestre de observație de la 1 la 15 tone.

Valorificarea la fața locului a ansamblului de rambleuri

Viitoarea locație, presărată cu bazine, izolate de restul locației, care astfel au devenit „neagresive” pentru public, va beneficia, de asemenea, de poteci din pământ/piatră, pentru ca pietonii să poată să se plimbe. Sau cel puțin, să aibă acces în zona respectivă. Ansamblul rocilor din locație sunt reutilizate pentru a servi drept anrocamente conferind astfel o anumită specificitate locului, dar și pentru a construi mici opere de artă, cum ar fi cascadele. Recuperarea luturilor de calitate pentru construcția, până în 2021-2022, a unui drum, construcție realizată și cu depozitele provizorii din locație. Beneficiarul proiectului care dorește să valorifice toate materialele de la fața locului și-a propus obiectivul de a nu goli camioanele prin rostogolire sau de a nu irosi materialele prin reutilizarea acestora pentru a umple golurile din depozitele de deșeuri. Șantierul care a debutat în data de 15 mai și care are termenul de finalizare în luna decembrie care urmează, este situat într-o zonă de amenajare concentrată (ZAC) de la marginea orașului Moissy-Cramayel, unde, în ultimii ani, s-au construit foarte multe clădiri noi. Structuri terțiare, dar și locuințe care densifică solul. De aici apare obligația de a crea bazine situate pe domeniul public. Un proiect bazat în principal pe lucrări de terasament de bază: decaparea bazinelor cu buldozerul, terasarea cu excavatoarele și autobasculante, reaşezarea prin crearea de merloane și vegetație finală. În partea de jos a bazinelor sunt create câteva bălți din argilă pentru susținerea ecosistemului. Întreaga dificultate a şantierului constă în gestionarea apelor, deoarece toată intervenția se face în pânzele freatice, în special pentru bazinul de 130.000 m3, care este cu 3,5 m mai jos decât nivelul solului. Sau la 50 cm de la pânza freatică, ceea ce forțează pomparea permanentă în timpul operațiilor de săpat. Bazinul de 100.000 m3 se află în partea inundată, în timp ce al treilea de 70.000 m3 se află în partea de deasupra. Au fost construite piste pentru var/ciment astfel încât autobasculantele să aibă piste carosabile fără deformări apărute în timp. De altfel, compania trebuie să aibă și10 cm de sol cu vegetaţie în partea de jos a bazinelor.

Sistemele de ghidare a utilajelor în ajutor

Această lucrare a beneficiat de cele mai înalte standarde din prezent în materie de şantier conectat: sistemele de ghidare a utilajelor și drona. Cu toate acestea, RCM este departe de a nu rata ocazia ivită. Într-adevăr,compania de terasament a început să lucreze cu gredere echipate cu sisteme de ghidare GPS încă din 2006.Excavatoarele au urmat tendința, urmate de întregul parc. Rezultatul: astăzi, 98% dintre utilajele flotei RCM sunt echipate cu soluții de ghidare, cu excepția compactoarelor. O tendință puternică care se regăsește pe teren, deoarece 90% din contractele încheiate de RCM folosesc tehnologia 3D.RCM este, de asemenea, una dintre primele companii de TP din Franța care s-a echipat cu o bază GPS fixă „din grija pentru eficienţă, managementul şantierului, dar și pentru a garanta calitatea lucrărilor noastre”, explică compania din departamentul francez Yonne pe site-ul acesteia. La Moissy-Cramayel, un buldozer D8T, un trax 963K (încărcător pe șine), ambele Caterpillar, precum și un excavator de 21 de tone sunt montate în 3D GPS Trimble. Interesul: adaptarea în primul rând la cerințele beneficiarului.„Primele două luni de muncă au fost complexe, deoarece beneficiarul modifica în mod constant planurile șantierului, explică Adrien Massin, șef de lucrări la RCM. Modificările s-au concentrat în principal asupra tipului de floră care va fi plantată, ceea ce a dus la modificarea grosimilor terenului. GPS-ul ne-a scutit de reimplantarea manuală, în mai multe reprize, a șantierului și să acționăm fără întârziere, oferind mașinilor noastre planuri reactualizate. Calajul planurilor s-a desfășurat fără probleme, fără să fie necesară munca unui geometru care desfășoară și adună picheți”.O economie imensă de timp pe o suprafață de zece hectare pentru care beneficiarul proiectului, solicita validarea releveelor pentru fiecare suprafață finalizată, astfel încât operațiunile de terasament să poată continua. O muncă titanică, pe hârtie, desfășurată de geometru, care trebuie să asigure continuitatea lucrărilor de pe șantier și al cărui GPS îl scutește, în final, de intervenția zilnică lipsită de randament.„Cu toate acestea, sistemul de asistență 3 D nu împiedică stabilirea punctelor de control sub formă de picheți (țăruși) care servesc ca bază de lucru pentru confirmarea calajului corect al GPS-ului, detaliază Damien Bouffety, geometru la RCM. Calibrările manuale de două până la trei ori pe zi rămân esențiale pentru buna desfășurare a operațiunilor”.O soluție de înaltă tehnologie care are efecte concrete imediate asupra managementului echipelor: operatorul de utilaje a devenit autonom, cu buldozerul său care își gestionează singur supremația asupra porțiunilor care urmează să fie terasate. În același timp, dirigintele de șantier își poate monitoriza ritmul și se poate organiza din punct de vedere administrativ.„Fără o soluție de ghidare, dirigintele meu de șantier ar trebui să fie asistat în permanență de un șef de echipă cu două manevre care transportă o masă și picheți care urmează să fie înfipți la fiecare 10 m, continuă Adrien Massin. Pe acest șantier, ei ar fi obligați să urce pe merloane, să meargă pe taluzuri pentru a le verifica. Facem astfel economie de trei persoane, în fiecare zi. Fără o soluție de asistență, ar trebui să dublăm forța de muncă de pe șantier pentru a preda proiectul la timp”.

Drona în ambuscadă

Soluție cunoscută astăzi și recunoscută pe șantierele de terasament, ghidarea cu GPS-ul a utilajelor beneficiază la această operație de un ajutor suplimentar cu impact: drona. Pentru prima dată, în data de 26 iunie, o dronă a realizat releveele pe un șantier al RCM. Compania familiarizată deja cu înalta tehnologie de mai bine de un deceniu a utilizat Arkance Optimum (fosta Fleet Performance), distribuitor de soluții de drone Airware în Franța și Belgia, pentru a efectua un test de recoltare a cubaturilor sale. Obiectiv: testarea preciziei releveului realizat de dronă și compararea cu propriile relevee manuale ale cantităților de pământ terasat. Dacă anterior era necesară o săptămână pentru a realiza releveele unui șantier de dimensiunea celui din Moissy-Cramayel, în prezent, este necesară doar o oră pentru a realiza releveele proiectului. Este nevoie de o jumătate de zi pentru a realiza releveele pentru nu mai puțin de 40 de hectare. Un raport care pledează cu mult curaj în favoarea releveului aerian. În mod concret, șantierul în întregime este survolat cu scopul de a recupera datele proiectului pe o platformă de internet. Înainte de efectuarea zborului vor fi poziționate aproximativ cincisprezece ținte la sol iar releveele vor fi efectuate cu jalonul topo pentru o precizie mai bună a întregului proiect, adică cel puțin un punct la m2.Pentru fiecare m2, se creează o coordonată XYZ. Proiectul complet este obținut dintr-o mulțime de puncte.„De la platformă, RCM va putea calcula volumele care urmează să fie pregătite, pornind, pur și simplu, de la un model 3D al șantierului, afirmă Grégoire Besème, reprezentant de vânzări la Arkance Optimum. Al doilea interes: proiectul final este recreat pe o hartă obținută prin satelit cu bazine și merloane. Conectat pe platformă, dirigintele de șantier poate vizualiza proiectul care este suprapus cu zborul dronei. Obiectivul este acela de a compara cele două redări, de a compara diferențele de ramblee între proiectul final și starea actuală a șantierului”.

Monitorizarea optimă a volumelor extrase

Astfel, interesul final își propune să urmărească cât mai îndeaproape volumele extrase, volumele reumplute și să se asigure că proiectul decurge conform planificării. Influențat de mediul de lucru din BIM, acest tip de tehnologie permite, de asemenea, să lucreze în cadrul unui proiect de colaborare în care toți participanții de pe șantier au acces la aceleași date. Este, de asemenea, o modalitate de a satisface beneficiarul proiectului cu o completare de informații care se adaugă la competitivitatea existentă pe piață, reprezentată de sistemele de ghidare a utilajelor.„Mașinile dotate cu soluții de ghidare, chiar dacă au înregistrate în memorie planurile pentru tot anul, sunt incapabile să specifice locația unde au efectuat terasamente cu o săptămână înainte, afirmă Adrien Massin. Din contră, drona face posibilă furnizarea unui releveu exact, prin refacerea cotelor altimetrice ale întregului proiect. Acest rezumat al lucrărilor realizate funcționează precum un manager de proiect tehnologic care ar veni în amonte de proiect pentru a oferi o contribuție suplimentară beneficiarului proiectului”.Dialogul între sistemul de ghidare 3D poziționat în mașini și releveul cu drone este, pe urmă, stabilit pentru geometrul care poate lucra la planurile generale furnizate de dronă și poate îmbunătăți astfel și mai mult precizia lucrărilor derulate pe șantier. Completând informațiile obținute la nivel aerian, releveul cu drone, care începe să apară treptat în cariere pentru a furniza releveele stocurilor, ar putea deveni un partener nou, de neînlocuit pentru diriginții de șantier. Un al doilea test va fi efectuat în curând pe șantierul RCM pentru a valida utilitatea unei astfel de tehnologii în gestionarea optimă a șantierelor.

Caseta: RCM, întreprindere 2.0

Societatea Roads & Chantiers Modernes al cărei sediu social se află în prezent în Sens în departamentul Yonne, și-a regrupat din anul 2013 toate activitățile în apropiere de Moissy-Cramayel, în comuna Montereau-sur-le-Jard, pentru a se apropia de activitatea de construcție desfășurată în Île de France. În această locație, începând din anul 2011, întreprinderea are o platformă de reciclare a materialelor. Fondată în anul 1972, având în prezent 70 de colaboratori, RCM are aproximativ o sută de mașini în parcul său de materiale (dintre care aproximativ cincisprezece excavatoare de la 3,5 t la 40 t) și s-a specializat în activități de terasament, de construcție de drumuri și VRD (Drumuri și servicii de utilități).Societatea are propriul birou de studii integrat. Ce trebuie să se afle din plin în proiectele de șantier conectat.

Citiți articolul complet pe site-ul CONSTRUCTIONCAYOLA făcând clic aici